Op de Mazurkastraat in Nijmegen hebben wij voor onze klant de gewenste uitbreiding ontworpen, getekend en de vergunning aangevraagd. De woning is aan de zijkant uitgebreid met een aanbouw van maar liefs 12 meter diep en 3,5 meter breed. Door deze uitbreiding zijn de bestaande kamers wel 2x zo groot geworden.
In 2012 hadden wij voor dezelfde woning de vergunning ingediend van zelfstandige woning naar kamerverhuur. Ook voor de dakkapel aan de voorgevel heeft onze klant gekozen voor Diagrid bouwadvies voor het maken van de nodige bouwkundige tekeningen.
Bij een vergunningsaanvraag aan een woning met kamerverhuur komt vaak veel bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan de strenge brandveiligheidseisen zoals de brandwerendheid tussen de appartementen/kamers en voldoende vluchtwegen.
Daarnaast is het ook belangrijk om de bouwfysische berekeningen te laten uitvoeren voor de daglicht en ventilatieberekening. Zodoende kan er richting de gemeente worden aangetoond dat de kamers voldoen aan de bouwfysische eisen voor een veilige leefomgeving.
Last but not least: het parkeernorm. In beginsel zijn de wijken, en dus de hoeveelheid parkeerplaatsen, berekend op de oorspronkelijke aantal woningen binnen het stedenbouwkundig ontwerp. Door dit te wijzigen, bijvoorbeeld door het te omzetten naar 4 kamers, veranderd ook de parkeerbehoefte. Door het uit te laten voeren van een parkeeronderzoek toon je aan dat de parkeerbehoefte wel of niet is toegenomen. Wanneer de parkeerbehoefte niet is toegenomen is er niks aan de hand. Echter, wanneer het rapport laat zien dat de parkeerbehoefte (door de verbouwing) wel is toegenomen, dien je dit in eerste instantie op te lossen door parkeerplaatsen op eigen terrein te creëren. Mocht dit niet lukken, dan moet je alsnog aanspraak doen op het openbare parkeerplaatsen. Hierbij is het dan weer belangrijk dat door de extra parkeerplaatsen de bezettingsgraad niet boven een bepaalde percentage mag uitkomen. Let hier dus goed op voordat je jouw pand gaat omzetten naar kamers.